System pracy według alternatywnych metod wychowawczych umożliwia rozwój każdego dziecka z osobna, oparty na indywidualnych możliwościach i predyspozycjach. Potrzeba różnych metod, ponieważ każde dziecko jest inne, a by mogło bez lęku rozwijać swoje najlepsze strony, trzeba dać dziecku taką możliwość.
    
Poprzez wykorzystywanie elementów poszczególnych metod pedagogicznych wspieramy rozwój dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa:

  • Praktyczne ćwiczenia ręki
  • Słoneczko urodzinowe
  • Lekcje ciszy
  • Zabawy wykorzystujące ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi.
  • Aktywne słuchanie muzyki
  • Swobodna ekspresja wyrażana w tańcach z rekwizytami
  • Chusta animacyjna
  • Zabawy ułatwiające wejście w grupę, poznanie nowego otoczenia
  • Zabawy likwidujące napięcie mięśni i napięcie psychiczne
  • Zabawy odprężające
  • Zabawy rozluźniające
  • Poranny krąg
  • Użycie ścieżek sensorycznych, piasku kinetycznego
  • Pobudzanie zmysłu smaku poprzez degustację
  • Pobudzenie zmysłu smaku poprzez wprowadzenie nowych potraw o różnym smaku i konsystencji
  • Pobudzanie zmysłu węchu poprzez wąchanie kwiatów, przypraw
  • Stosowanie aromaterapii
  • Rozwijanie zmysłu słuchu poprzez osłuchiwanie i naśladowanie prostych dźwięków np. odgłosów zwierząt, pojazdów
  • Zachęcanie do wykonywania prac plastycznych przy użyciu różnych pomocy dydaktycznych
  • Kształcenie zmysłu wzroku poprzez obserwację różnych eksperymentów
  • Swobodna ekspresja twórcza wyrażana zajęciami plastycznymi
  • Słuchanie muzyki klasycznej podczas zajęć plastycznych czy podczas pracy własnej dzieci z materiałem do ćwiczeń praktycznych. A także jako wyciszenie.
  • Teatrzyki dla dzieci
  • Wycieczki, np. do biblioteki