Certyfikat Bezpieczny i przyjazny żłobek

W okresie od 16 lutego 2023r do 10 czerwca 2023r nasza placówka brała udział w konkursie Bezpieczny i przyjazny żłobek organizowanym przez Studium Prawa Europejskiego. Placówki przystępujące do konkursu wykonywały zadania, które były oceniane oraz punktowane. Dzięki prawidłowo wykonanym zadaniom oraz maksymalnej liczbie przyznanych punktów otrzymaliśmy Certyfikat Bezpiecznego i przyjaznego żłobka.

 

Celem konkursu było m.in.:

  • rozwijanie aktywności małych dzieci,
  • wdrażanie do samodzielności,
  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości podopiecznych,
  • rozbudzanie ciekawości,
  • stymulowanie wszystkich obszarów rozwoju.

 

certyfikat bezpieczny i przyjazny zlobek nr3

 

 

Zadanie 1
Zapewnianie dzieciom bezpieczeństwa poprzez wprowadzenie polityki lub procedur ochrony dzieci przed krzywdzeniem, edukację opiekunów i rodziców oraz zapewnienie dostępu do informacji o instytucjach, w których można otrzymać pomoc. Przestrzeganie zasad dotyczących liczebności grup, organizowanie spotkań z rodzicami, prowadzenie rozmów indywidualnych.

 

Wykonanie:
Uwagi/spostrzeżenia:
W żłobku zostało wprowadzone zarządzenie dotyczące Polityki Ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez dorosłych i zapewnienia im bezpieczeństwa. Wyznaczono Głównego Koordynatora Polityki oraz wspomagających go koordynatorów. Wśród pracowników i rodziców przeprowadzana jest ankieta monitorująca poziom realizacji polityki. Każdy z pracowników jest edukowany, świadomy, na czym polega ta polityka, potrafi również rozróżnić symptomy krzywdzenia. Rodzice mają stały dostęp do informacji o instytucjach,
które udzielają pomocy. W żłobku przestrzegane są zasady dotyczące liczebności grup, organizowane są również spotkania z rodzicami, a także indywidualne rozmowy z nimi.

 

Zadanie 2.
Dzieci biorą udział w codziennych zabawach na świeżym powietrzu – Pogoda to nie
przeszkoda.

 

Wykonanie.
Dzieci korzystają z zajęć na świeżym powietrzu zgodnie z zasadą „Pogoda to nie przeszkoda”. Dzięki temu poznają otaczający świat oraz zmieniającą się aurę. Na zewnątrz korzystają z zajęć na placu zabaw, gdzie umieszczone są bujaczki, zjeżdżalnia czy piaskownica. Często korzystają również z zielonego terenu w ogrodzie żłobka, gdzie mogą doświadczyć kontaktu z naturą. Jedyną przeszkodą, która ogranicza nas w korzystaniu z ruchu na świeżym powietrzu jest (głównie w okresie zimowym) wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza, gdzie zalecone jest pozostanie w budynku, gdyż wyjście na spacer zagraża zdrowiu dzieci.

 

Zadanie 3.
Wspieranie rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych, między innymi poprzez organizację zajęć pt. Pysznie, zdrowo, kolorowo – w ramach których dzieci przygotowują z pomocą opiekunów kanapki lub inną przekąskę.

 

Wykonanie.
Opiekunki chętnie rozwijają zdrowe nawyki żywieniowe dzieci, dlatego organizują dla nich zajęcia pt. Pysznie, zdrowo i kolorowo. Podczas tych zajęć dzieci mogą samodzielnie przygotować ulubione kanapki. Do dyspozycji mają kolorowe warzywa, wędlinki, po które ochoczo sięgają. Sukcesem dla nas jest moment, gdy dzieci wybierają np. warzywka, których wcześniej nie chciały jeść. Podczas tego rodzaju zabaw jest dużo radości, gdyż dzieci są dumne z przygotowanego przez siebie posiłku.

 

Zadanie 4
Dzieci wykonują grupową pracę plastyczną pt. Owocowa przygoda.

 

Wykonanie:
Podczas zajęć dzieci wykonały grupową pracę plastyczną pt. „Owocowa przygoda”, do której wykonania ochoczo przystąpiły. Każdy chciał włożyć jak największy wkład w powstające dzieło. Na dużym arkuszu papieru został namalowany kosz, na którym dzieci z chęcią umieszczały kolorowe owoce. Chętnie też wymieniały nazwy owoców, które wybierały, by przykleić na kartce, dzieląc się przy okazji informacją , który owoc komu smakuje. Zajęcia te były bardzo dobrym nawiązaniem do tematu o zdrowym żywieniu. Po raz kolejny opiekunki przypomniały dzieciom, że warto jeść kolorowe owoce, gdyż są zdrowe i smaczne.

 

Zadanie 5
Zorganizowanie Dnia Wymarzonego Bohatera. Dzieci przychodzą do żłobka w odpowiednim przebraniu, biorą udział w grach i zabawach.

 

Wykonanie:
W naszym żłobku, jak co roku, został zorganizowany Dzień Wymarzonego Bohatera. Od samego rana było dużo śmiechu i radości. Wydarzenie dostarczyło dzieciom dużo pozytywnych emocji, szczególnie gdy z entuzjazmem rozpoznawały za kogo przebrał się kolega czy koleżanka. Każdy uczestnik zabawy brał udział nie tylko w tańcach, ale również w licznych zabawach i konkursach przygotowanych przez opiekunki. Nie mogło również zabraknąć pamiątkowych zdjęć.

 

Zadanie 6
Przygotowane posiłki są urozmaicone i zgodne z zaleceniami zawartymi w aktach prawnych.

 

Wykonanie:
Dzieci w żłobku korzystają z 4 posiłków dziennie-śniadania, II śniadania, obiadu i podwieczorku. Posiłki są urozmaicone, kolorowe, zdrowe i estetycznie podawane. Jadłospisy układane są zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia dzieci (Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie według aktualnych norm dla populacji Polski z 2020r). Nad kalorycznością posiłków czuwa pani dietetyk. Natomiast intendent zaopatruje magazyn w świeże artykuły żywnościowe. Każde dziecko z alergią traktowane jest indywidualnie. Modyfikacja jego diety konsultowana jest z rodzicami. Personel kładzie duży nacisk, by dzieci wyrabiały jak najlepsze nawyki żywieniowe: posiłki są o stałych porach, dzieci nie podjadają pomiędzy nimi, mają stały dostęp do wody.

 

Zadanie 7
Organizowanie rodzinnych uroczystości, np. Dzień Babci, Mamy, Taty, Rodziny…

 

Wykonanie:
W naszym żłobku z okazji Dnia Babci i Dziadka zorganizowane zostało spotkanie, podczas którego goście mogli wspólnie ze swoimi wnuczętami brać czynny udział w zabawach, konkursach, wspólnym spędzaniu czasu. Zaproszeni goście mieli okazję zobaczyć jak wyglądają nasze codzienne zajęcia. Dzieci chętnie prezentowały swoje umiejętności taneczne oraz wokalne. Dużo radości dostarczyła chusta Klanza, a także wspólne tworzenie pracy plastycznej. Po intensywnych zabawach ruchowych nadszedł czas na chwilę odpoczynku i wyciszenia-lekcję ciszy. Na pożegnanie dzieci wręczyły piękne laurki, które wcześniej przygotowywały z pomocą opiekunek. Nasze spotkanie wzmocniło więzi emocjonalne z rodziną, a także zintegrowało wszystkich uczestników tego wydarzenia. Babcie i dziadkowie byli zachwyceni tym spotkaniem.

 

Zadanie 8
Dzieci wspólnie z członkami rodziny wykonują pracę plastyczną na dowolny temat.
Zorganizowanie wernisażu przygotowanych prac.

 

Wykonanie:
Rodzice wraz ze swoimi pociechami wykonali w domu pracę plastyczną, którą dostarczyli do naszej placówki. Tematyka oraz technika były dowolne. Następnie opiekunki zorganizowały wernisaż prac, które zostały przyniesione. Dzieci z entuzjazmem podziwiały nie tylko swoje prace, ale również kolegów i koleżanek. A było co oglądać. Znalazły się tam m.in. rysunki, wyklejanki, a także wiosenna makieta z bocianem i żabkami. Zadanie to pozwoliło rodzicom i ich dzieciom spędzić więcej czasu razem, a także pogłębić relacje rodzinne. Czas razem spędzony to najlepsze, co rodzic może dać swojemu dziecku.

 

Zadanie 9
Organizowanie codziennych zajęć ruchowych pt. Wesołe wygibasy.

 

Wykonanie:
Mając świadomość jak dużą potrzebę ruchu mają dzieci w tym wieku, codziennie organizujemy zajęcia tak, by nie zabrakło zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych czy sprawnościowych. Dzieci bardzo chętnie korzystają z tych form zajęć. Taniec, zabawy naśladowcze są bardzo lubiane przez maluchy. Pokonywanie tuneli, zjeżdżanie na zjeżdżalni czy zabawa w basenie z piłkami to dla nich również duża atrakcja.

 

Zadanie 10
Stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju.

 

Wykonanie:
W naszym żłobku zapewniamy bezpieczną i przestronną przestrzeń, tak, by podczas zabawy dzieci swobodnie mogły z niej korzystać. Rozwój poznawczy, ruchowy i intelektualny maluszka jest dla nas priorytetem. Kładziemy nacisk na rozwój motoryki małej i dużej, umiejętności społeczne, zabawy grupowe, umuzykalniające, rozwijające mowę i myślenie, zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne, rozwijanie twórczości plastycznej, estetyki, rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności dzieci. W swojej pracy wykorzystujemy pedagogikę Marii Montessorii (ćwiczenia praktyczne ręki), pedagogikę Carla Orfa (wyrażanie swojej ekspresji poprzez aktywne słuchanie muzyki), pedagogikę Klanzy (likwidowanie napięcia u dzieci, integracja z grupą), pedagogikę polisensoryczną, pedagogikę kulturową, pedagogikę Weroniki Sherborne czy zabawy w języku angielskim. Zajęcia z cyklu „Mały Odkrywca” dostarczają naszym dzieciom dużo radości, gdyż ozwalają na poznanie świata wszystkimi zmysłami. Już sam proces odkrywania jest fascynujący. Podczas tych zajęć, z przygotowanej masy, („śniegu”), dzieci mogły m.in ugniatać, poznać strukturę, ulepić bałwanka, poćwiczyć sprawność manualną. Mogły także zobaczyć jak w butelce powstaje lawa, co wywołało żywe reakcje maluchów. Wytworzona piana również wywołała spore zainteresowanie, dzieci ochoczo brały ją do rączek. W pracy uwzględniamy indywidualne potrzeby dziecka oraz jego predyspozycje. Zachowujemy proporcje zagospodarowania czasu na zabawę, odpoczynek, sen, posiłki.